De scootmobiel, een handig hulpmiddel om zich te kunnen verplaatsen. Toch gebeuren er jaarlijks diverse ongelukken met een scootmobiel (soms met dodelijk afloop). Ligt dat nu aan de scootmobielen of is er een andere oorzaak? Waar moet u opletten als u een scootmobiel aanschaft en wat zijn fabels en feiten?
Fabels en feiten scootmobiel
Op de verjaardag van een familielid hoort u de buurman praten over de vele ongelukken met 3-wiel scootmobielen.
Je moet een 4-wiel scootmobiel nemen
Dit is kant en klare onzin. Dit heeft niets te maken met het feit dat het 3-wiel scootmobielen zijn.
In 9 van de 10 gevallen is de oorzaak van de ongelukken het rijgedrag van de bestuurder. De rijvaardigheid in combinatie met de omgeving kan voor onveilige situaties zorgen. Dit heeft niets te maken met het aantal wielen dat een scootmobiel heeft.
Alle in gebruik zijnde scootmobielen in Nederland voldoen aan bepaalde veiligheidseisen, passend bij het gebruik, de maximale snelheid en het gewicht van de gebruiker. In het algemeen kan men stellen dat hoe groter de oppervlakte van de wielbasis des te stabieler een scootmobiel is.
Daarnaast speelt de hoogte van het zwaartepunt een rol, hoe lager bij de grond des te stabieler de scootmobiel is. Formule 1 auto’s hebben niet voor niets zo’n stabiele wegligging. Dit komt mede doordat het laag bij de grond zit én de driehoeksconstructie.
Waar gaat het dan mis vraag je je af?
Per jaar zijn er ongeveer 1.100 scootmobielers die terecht komen op de Spoed Eisende Hulp als gevolg van een enkelvoudig ongeval (bron: veiligheid.nl). Hier is sprake van een enkelvoudig ongeval, er is dus niemand anders bij betrokken.
Een scootmobiel zal gaan kantelen wanneer het zwaartepunt buiten de wielbasis uitkomt. Het zwaartepunt van de scootmobiel ligt tussen de 2 achterste wielen. Wanneer u een scherpe bocht met hoge snelheid maakt zal het zwaartepunt buiten de wielbasis uitkomen, dit zorgt voor een verhoogd risicio om te kantelen.
Dit is tevens het geval bij een 4-wiel scootmobiel. Deze scootmobiel heeft dezelfde wielbasis als een 3-wieler. Het kantelgevaar is dus evengroot.
Een aantal punten waarmee u het gevaar op kantelen kunt verkleinen:
- Minder je snelheid in de bochten
- Rij recht van de stoep af, maak waar mogelijk gebruik van een afrit
- Pas uw snelheid aan aan het overige verkeer (voetgangers en fietsers)
Hou daarnaast rekening met een slechte berm bij fietspaden buiten de bebouwde kom. Wanneer je met een wiel van het fietspad afraakt en je komt in een zachte berm terecht, dan is het lastig om dit te corrigeren. Mocht dit gebeuren stop de scootmobiel dan en probeer er rustig uit te komen in plaats vandirect te corrigeren.
Vergoeding
De scootmobiel kan op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) worden verstrekt. U kunt hiervoor terecht bij uw eigen gemeente. De meeste gemeenten hebben een loket voor zorg en ondersteuning, bijvoorbeeld een zorgloket. Een indicatiesteller beoordeelt op basis van uw persoonlijke situatie of u in aanmerking komt voor ondersteuning.
Indien de voorziening op grond van de Wmo wordt verstrekt heeft u de keuze om de voorziening in natura te krijgen of in de vorm van een Persoonsgebondenbudget.
zo te lezen rijd u zelf geen scootmobiel
want het kantelpunt ligt helemaal niet bij de achterwielen bij een 3 wieler,maar tussen het voorwiel en een achterwiel.
En een 4 wieler krijg je niet om.
ik rij zelf al 15 jaar scootmobiel waarvan 6 jaar met een 4 wieler
Beste jjv.vink
Bedankt voor uw reactie. Het klopt dat ik niet actief ben op een scootmobiel. Wel rij ik wekelijks op diverse modellen waaronder 3 en 4 wielers.
Het zwaartepunt ligt bij een vierwiel scootmobiel en een driewiel onder de stoel (boven de accu) Hier zit dus geen verschil in bij beide scootmobielen. Wanneer dit zwaartepunt buiten de wielbasis uitkomt dan is er een kantelgevaar. Dit is echter bij beide scootmobielen aanwezig. Ook een 4-wiel scootmobiel kan kantelen (zelfs de 5-wiel scootmobiel waar reclame voor wordt gemaakt).
Kijk bijvoorbeeld eens naar de technische specificaties van een veel verstrekte scootmobiel:
Excel Excite 3- en 4-wieler: wielbasis en breedte zijn respectievelijk 97 cm en 66 cm voor beiden types
Sterling Elite XS 3- en 4-wieler: lengte en breedte zijn respectievelijk 138 cm en 67 cm voor beiden types
Er zit dus geen enkel verschil tussen deze scootmobielen behalve de wielen. Hierbij wordt dus een vergelijking gemaakt van hetzelfde model. Ik blijf dus bij het standpunt dat het kantelgevaar van de scootmobiel in 9 van de 10 gevallen veroorzaakt wordt door de bestuurder zelf.
Over feiten en fabels tussen een 3- en een 4 wiel scootmobiel heb ik de volgende vraag:
Ik voel Elke schok in mijn rug, maar dan ook alles.
Nu sta ik voor de keus om een 3- of 4 wiel scootmobiel aan te schaffen.
Van de WMo uit wordt enkel een 3 wieler vergoed, volgens de MWO-consulent.
Echter heb ik ervaring met de 3-wieler en heb een proefrit gemaakt op verschillende 4-wielers.
Ik voel direct wat een machine doet aan en met mijn rug.
Mijns inziens heb ik met een 4 wieler minder last van schokken die overgebracht worden door het stuur omdat het stuur niet in het verlengde van het wiel ligt maar indirect.
De WMO-consulent kan niet mee gaan in deze redenatie. Volgens mij omdat ze gebrek aan technisch inzicht mist.
Ligt het aan mij of is mijn redenatie wel correct?
De WMO dwingt mij nu nl. een keus te maken uit inferieure in voor mij geen adequate oplossing.
Of ik moet een PGB accepteren, waar ik dus echt geen vergelijkbare scootmobiel voor kan kopen.
Beste Peter,
Het is mij niet duidelijk of u dezelfde 3-wieler vergelijkt met een 4-wiel model. Bij dezelfde type scootmobiel zou het geen verschil moeten uitmaken mbt de schokabsorptie. De wielophanging is dan hetzelfde.
Mocht er sprake zijn van dusdanige rugklachten die objectiveerbaar zijn (lees; onderschreven worden door uw behandelaar) dan kunt u tevens verzoeken om een beter verende scootmobiel. Afhankelijk van de leverancier van uw gemeente kunt u hierbij denken aan een; Sterling Elite 2, Invacare Solo TS, Trophy 6. De vering zit met name bij de achterwielen wat de schokken dient op te vangen. De schokken bij het stuur zijn helaas altijd aanwezig, echter bij het éne model minder dan bij het andere.
Ik ben logische denker en vandaar uit mijn beoordeling voor de vraag van Peter. de oneffenheden in de weg die de achterwielen moeten verwerken die worden gedeeltelijk opgevangen door de voorwielen. Bijvoorbeeld als het rechter-achterwiel over een bobbel gaat word het door het linkervoorwiel gedeeltelijk opgevangen. De meeste schokken voel je op de achterwielen omdat daar je zitplaats daar het dichtst bij zit. Als het voorwiel in het midden zit zal de oneffenheden direct in wiebelende beweging in de rug komen.
Als ervaringsdeskundige (88 jaar), ik ben gekanteld met een 5 wieler, heb ik nagedacht over wat er gebeurd was. Bij het afsnijden van een bocht in het trottoir ging een van de achterwielen als eerste van de stoep bij lage snelheid. De stoep was hoger dan 10 cm. Het kantelen was niet te stoppen. Gelukkig niets gebroken, wel ernstige kneuzing van mijn heup en mijn ego.
Conclusie: 3, 4 of 5 wielen maken geen verschil als je achteruit schuin de stoep af rijdt of wanneer je een bocht in het trottoir te krap neemt of wanneer je op een recht trottoir te dicht bij de rand komt.